• Print
close

Responsive design

responsive webdesign

Wat is responsive design?

Vaak hoor je dat een website responsive moet zijn. Wie goed oplet, hoort al gauw dat het te maken heeft met geschiktheid voor mobiele devices. Een website is tegenwoordig namelijk ook goed te bekijken op een smartphone of tablet. Maar welke rol speelt responsive webdesign daar precies bij? En welke opties heb jij om je website goed te vertonen op mobiele devices?

Responsive design en gebruiksgemak

Een responsive design schaalt automatisch mee met het scherm waarop de website geladen wordt. Dat principe wordt ‘fluid design’ genoemd en is op zichzelf een goede basis om je bezoekers meer gemak te bieden. Responsive design gaat nog een stap verder dan alleen mee te schalen met het schermformaat. Want heb je te maken met een heel klein scherm, dan is de inhoud alsnog niet te lezen. Een responsive design anticipeert daarop door de lay-out van de vertoonde elementen aan te passen, wanneer men onder een bepaalde omvang komt. Dit kan in de praktijk betekenen dat een stukje tekst niet langer naast, maar onder een afbeelding vertoond wordt. Zo moet je wel meer scrollen, maar heb je meer overzicht. Op deze wijze blijft de inhoud van een responsive website goed leesbaar op elk device.

Mobiele websites

In veel opzichten zijn mobiele websites de voorloper van responsive design. Toen het probleem van schaalbaarheid op verschillende devices voor het eerst de kop op stak, betrof het nog vooral smartphones en nog geen tablets. Veel grote partijen kozen toen voor een aparte mobiele website. Deze websites worden goed vertoond op smartphones, zijn in functionaliteiten vaak flink uitgekleed en hebben een vereenvoudigde navigatie. Nadeel is wel dat er feitelijk twee aparte websites onderhouden dienen te worden. Het maakt dat volwaardige mobiele websites bij veel organisaties uit de gratie raken.

Dat wil niet zeggen dat mobiele websites helemaal uit de tijd zijn. Een responsive design is meestal relatief eenvoudig. Dit komt doordat de inhoud ook op klein formaat overzichtelijk moet zijn en mobiele bezoekers veel minder geneigd zijn om navigatiestructuren en onderliggende pagina’s te bekijken. Het liefst zien zij alles op één pagina. Daarom kiezen organisaties die nou eenmaal te maken hebben met veel pagina’s op hun website (zoals websites met nieuws) vaak nog steeds voor een aparte mobiele website.

Adaptive design

In veel opzichten lijkt adaptive webdesign op responsive design. Het belangrijkste verschil is dat een adaptive design niet zozeer kijkt naar het formaat waarin het wordt geladen, maar juist naar het apparaat. Een adaptive design heeft dus verschillende versies voor desktops, smartphones en tablets. Dat is voordelig, omdat een gebruikerservaring veel verder gaat dan het goed kunnen lezen alleen. Mensen gebruiken het internet op hun telefoon anders dan op hun desktop en dat zou gevolgen moeten hebben voor de informatie die hen getoond wordt. Adaptive websites spelen daar optimaal op in.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page